Uncategorized

INTERVIEW: Massaschadeclaim dreigt voor Nederlandse banken vanwege verkochte ‘foute’ leningen

Nederlandse banken hangt mogelijk een claim van honderden miljoenen boven het hoofd, vanwege verkochte ‘foute’ leningen in 2008. Destijds verkochten zij Zwitserse hypotheken aan Nederlanders, die in Zwitserse franken betaalden. Sinds 2015 is die munt echter losgekoppeld van de euro, en is de waarde van de munt – en daarmee ook die van de leningen – verdubbeld.

Het gaat om leningen van Staalbankiers, inmiddels onderdeel van Achmea, MeesPierson (nu ABN Amro) en ING. ‘In totaal gaat het om een pakket van 750 miljoen euro aan Zwitserse leningen. Vanwege de lage rente leek dat aantrekkelijk. Maar valutarisisco heeft ertoe geleid dat de leningen bijna verdubbeld zijn,’ licht massaschade-expert Adriaan de Gier van Stichting Stichting Compensatie Zwitserse Frank Leningen toe.